شناسهٔ خبر: 183959 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد در جمع خبرنگاران:

اعلام پایان رفع ۱۴ نقطه حادثه خیز استان در آینده نزدیک/ فرسودگی ناوگان و اقتصاد ناپایدار معضل اصلی حمل و نقل مسافر

رستگاری مدیرکل راهداری یزد مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد گفت: ۱۴ نقطه حادثه خیز شناسایی شده در استان، زودتر از موعد تعیین شده از سوی سازمان راهداری، اصلاح و برای تردد کاربران ایمن می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، محمد رستگاری ضمن ارائه مختصری از شرح وظایف و فعالیت‌های امانی مجموعه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، اظهار کرد: بیش از هشت هزار کیلومتر از شبکه جاده‌ای استان یزد به عنوان یک موجود زنده که در خدمت ترافیک عبوری است، هر لحظه نیازمند نگهداری، کنترل و مدیریت خاصی است که به محض وقوع حادثه، در حداقل زمان ممکن اقدامات لازم انجام شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد، اهم فعالیت‌های راهداری را به دو دسته امانی و پیمانی تقسیم کرد و گفت: در حوزه پیمان‌ها، امور نگهداری راه‌ها و ابنیه فنی در قالب قراردادهایی با بخش خصوصی و بر اساس اعتبارات، پروژه‌های مورد نیاز تعریف و بر اساس اولویت‌ها و نیاز شبکه جاده‌ای استان، اجرا می‌شود.

رستگاری میزان قراردادهای ریالی در مجموعه راهداری استان را بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: این رقم نسبت به سال‌های گذشته با جهش چندین برابری همراه بوده است.

وی در ادامه به اقدامات انجام شده در حوزه ارتقاء ایمنی راه‌ها اشاره و ابراز کرد: علائم افقی یکی از ابزار تأثیرگذار در حوزه ایمنی راه‌ها به ویژه در شرایط جوی نامناسب و تاریکی است؛ در همین راستا بسیاری از محورهای مواصلاتی استان به صورت سه خط، خط‌کشی شده و چشم‌گربه‌ای های متعدد در امتداد جاده نصب شده است. 

این مسئول یادآور شد: در سال ۱۳۹۹ حدود ۶۰۰ کیلومتر از شبکه راه های استان دارای خط کشی بود که با همت اداره ایمنی راه های مجموعه راهداری این عدد در هشت ماهه ابتدایی سال جاری به بیش از هفت هزار کیلومتر رسیده و پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۲ هزار کیلومتر از محورهای مواصلاتی، خط کشی شود.

رستگاری همچنین از اقدامات گسترده در حوزه بهسازی، مرمت، لکه‌گیری و روکش آسفالت محورها خبر داد و تأکید کرد: میزان آسفالت مصرفی جهت اقدامات نامبرده در سال ۱۳۹۹، قریب به ۱۲ هزار تن بوده است که در سال های بعدی به ترتیب  به ۲۸ هزار تن، ۲۵۵ هزار تن و ۳۰۰ هزار تن افزایش یافته است.

رستگاری ادامه داد: بر اساس آخرین پایش کشوری در سال ۱۴۰۱، تعداد ۱۴ نقطه حادثه خیز در استان یزد شناسایی شد که مقرر شد این تعداد در بازه زمانی سه ساله، یعنی بهار ۱۴۰۴ عملیات اصلاح و رفع این نقاط به اتمام برسد که در شرایط فعلی در کشور این پروژه بزرگ، ۵۰ درصد پیشرفت داشته باشد؛ این در حالی است که با تلاش همکاران ما در مجموعه راهداری استان یزد این مهم با پیشرفت چشمگیر در حال انجام است به طوری که طی هفته های آینده اصلاح صدردصدی این نقاط اعلام خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان یزد اذعان کرد: استان یزد، دومین استان کشور در حوزه گستردگی راه‌های آسفالته روستایی است به طوری که در حال حاضر ۹۸ درصد راه‌های روستاهای بالای ۲۰ خانوار، آسفالت شده است.

وی در حوزه حمل‌ونقل نیز به جابه‌جایی سالانه ۴۰ میلیون تن کالا از مبدا استان اشاره کرد و گفت: علی رغم معدنی بودن و حجم بالای حمل و نقل کالا در استان، با مشارکت تشکل های صنفی شرکت های حمل و نقلی و رانندگان، یکی از روان ترین سیستم های حمل و نقل کشور را در اختیار داریم که با کمترین مشکل مدیریت می شود.

این مسئول از وجود یک نقص و مشکل جدی در سیستم حمل‌ونقل مسافر استان یاد کرد و ادامه داد: در بُعد ناوگان حمل‌ونقل مسافر نیازمند یک شبکه قوی‌تر هستیم که متأسفانه به علت اقتصاد ناپایدار به دلیل هزینه‌های بالای خدمت‌رسانی و پایین بودن نرخ حمل‌ونقل، سرمایه گزاران بخش خصوصی تمایل چندانی برای ورود به این بخش ندارند.